مكعب روبیك را "ارنو روبیك" در سال 1974 اختراع كرد. نسخه كلاسیك این
اسباب بازی یك مكعب 3 در 3 در 3 خانه در دو رنگ و سه ردیف است كه برای حل
آن باید با حركت دادن ردیفهای خانه ها رنگهای هر یك از ابعاد را به یك شكل
واحد در آورد.
حل این مكعب در كوتاهترین زمان و كمترین حركت، یكی از معماهای بزرگ ریاضیدانان در طول دهه های اخیر بوده است.
در سال 1390، دانشمندان موسسه تكنولوژی ماساچوست با همكاری دانشگاه واترلو
و دانشگاه تافتس توانستند آلگوریتم جدیدی را ارائه كنند كه برپایه یكی از
رایج ترین استراتژیهای حل این معما قرار دارد.
این آلگوریتم با حركت دادن یك مربع رنگی در جهت مورد نظر و بدون تكان دادن بقیه های خانه های مكعب می تواند این پازل را حل كند.
برپایه این فرمول جدید، تعداد حداكثر موقعیتهای لازم برای حل این مكعب برپایه نسبت تناسب n²/log n تعیین می شود.
در این تناسب، متغیر n تعداد خانه های رنگی است كه در یك طرف مكعب در كنار
هم قرار می گیرند. به طوریكه برای مثال در مورد یك مكعب كلاسیك فرمول به
این شكل جایگزین می شود: 9 به توان 2 تقسیم بر لگاریتم 9.
برای حل مكعب روبیك در حدود 43 میلیارد میلیارد تركیب ممكن وجود دارد. این
آلگوریتم نشان می دهد كه برای حل یك مكعب 20 در 20 در 20 خانه تنها به 5
حركت نیاز است.